برای چه وبلاگ بنویسم؟

منتشر شده در ۳۰ مرداد, ۱۳۹۱ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۳ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

انگیزه برای انجام هر کاری مفید و لازم است. اگر ندانید برای چه، کاری را انجام می دهید، مطمئناً نمی توانید رسیدن به هدف را تصور کنید. در دنیای وبلاگ نویسی این انگیزه است که یک فرد را تبدیل به یک وبلاگ نویس معروف می کند، نه چیز دیگه. خیلی از افرادی که تازه شروع به نوشتن وبلاگ می کنند، ذهنیت درستی از این کار ندارند، و به عبارتی درست تر، نمی دانند با راه اندازی وبلاگ چه چیزهایی نصیبشان می شود. ممکن است با دیدن یک وبلاگ که با کپی کردن محتوای خود از سایت های دیگر راه خود را ادامه می دهد، ترغیب به راه اندازی چنین وبلاگی شوند، حال آنکه این نگاه، نگاهی غلط است.

تا به حال شده که به یک وبلاگ برخورد کنید که محتوا و نوشته های تکراری داشته باشد و شما را هم به فکر راه اندازی چنین وبلاگی کند؟ اگر جواب شما مثبت است، به شما پیشنهاد می کنم که تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید تا ذهنتان بازتر شود.

تنها قصد داشتن یک وبلاگ پربازدید برای ساخت یک وبلاگ کافی نیست. باید بدانید که با اینکار چه چیزهایی را می توانید بدست آورید. این دستاوردها همگی ممکن است مادی نباشد و برخی از آنها ارزششان بیشتر است. به هر حال باید بدانید که راه اندازی وبلاگ با مکیدن خون دیگران (کپی نوشته) کار درستی نیست.

مقالات زیادی هستند که در مورد مضررات رونوشت کردن نوشته های سایت ها و وبلاگها نوشته شده اند. خیلی از آنها به آلگوریتم گوگل برای مسدود کردن وبلاگ کپی کننده اشاره می کنند، که صرف نظر از درست بودن این مقوله، تاحدی جنبه تهدید دارد. شاید این بدین دلیل باشد که افرادی که خود اقدام به نوشتن محتوای جدید می کنند حققشان ضایع می شود. ولی به نظر من یک وبلاگنویسی که کار رونوشت کردن را به خوبی یاد گرفته است، از مقاصد راه اندازی وبلاگ چیزی نفهمیده است، که این کار را مرتکب می شود.

برای چه وبلاگ بنویسیم - مزیت های وبلاگ نویسی

در اینجا به چندتا از منافعی که یک وبلاگ خوب برای نویسنده خود دارد، اشاره می کنم:

اعتبار دادن به وبلاگ نویس

یکی از جنبه های مهم وبلاگ، آگاه شدن از نظریات نویسنده آن است. حال اگر نوشته های آن تماماً رونوشت باشد که نمی توان از ذهنیت نویسنده چیزی فهمید. اگر مطالبی که در وبلاگ منتشر می کنید، راجع به موضوعی باشد که در آن تخصص دارید، و برای انتشار آنها وقت کافی را صرف کنید، می بینید که شما را در آن زمینه به عنوان یک مرجع یاد می کنند. به عبارتی اعتباری که بدست می آورید به نوعی از نوشته های زاییده فکر شما حاصل می شود.
از طرف دیگر کسی که در زمینه تخصصی خود در وب حرفی برای گفتن دارد، جهان حقیقی او را هم تحت تاثیر قرار می دهد. مثلاً فرض کنید که فردی در زمینه نقاشی صاحب نظر است، اگر نام او را در موتور جستجو وارد کنید و به وبلاگ غنی او برخورد کنید، چه ذهنیتی نسبت به او بدست می آورید؟

تعامل با دیگران

به نظر شما چرا بسیاری از وبلاگنویسان در وبلاگشان تاکید می کنند که نظر دادن را فراموش نکنید؟ این به خاطر لذت تعامل داشتن با دیگران است، نه چیز دیگر. هر روز که صفحه مدیریت وبلاگ را باز می کنید، اگر یک نظر جدید داشته باشید انگیزه وجودی شما دوچندان می شود که این کم چیزی نیست. کم کم می بینید که با جمع بزرگی از افراد همفکر و غیر همفکر همراه هستید که در خیلی از کارها یاور شما خواهند بود.

بهبود مهارت نویسندگی

کار اصلی وبلاگنویس، نوشتن در زمینه تخصصی خویش است. اگر اولین نوشته شما چندان جذاب نباشد که بازدید جذب کند، مطمئن باشید که روز به روز به کیفیت کار شما اضافه می شود، به طوری که پس از مدتی اگر به اولین نوشته خود مراجعه کنید، شاید خنده دار باشد. ولی بگذارید که خواننده های وبلاگ شما هم از پیشرفت شما مطلع شوند.

ترفیع معلومات و دانسته ها

برای نوشتن، اول لازم است اندکی تحقیق کنید. همین تحقیق اولاً به شما مهارت نحوه جستجوی اطلاعات را یاد خواهد داد و درثانی یک گام برای ترفیع دانسته هایتان را برداشته اید. فراموش نکنید که تا زمانی که اقدام به نوشتن می کنید، این روال ادامه خواهد داشت.

کسب درآمد

در مواقعی که وبلاگ شما دارای محبوبیت شد و از بازدید خوبی برخوردار گردید، شما می توانید با استفاده از کاری که مرتبط با موضوع وبلاگ شماست کسب درآمد کنید. این کار می تواند بسته به روش های انتخابی شما فرق کند.

جالب اینجاست افرادی که فقط صرف کسب درآمد وبلاگ می زنند، نسبت به افرادی که مقاصد دیگری دارند، راهشان برای پول درآوردن مشکل تر است. آیا می دانید چرا؟ چون کسب درآمد در مدت کوتاه میسر نمی شود و آنها را از هدف خود ناامید می کند. پس یک برنامه ریزی بلند مدت، همراه بسیار خوبی برای شخص وبلاگنویس است. آن را روی کاغذ بیاورید!