از دست دادن انگیزه در وبلاگ نویسی

منتشر شده در ۱۵ اسفند, ۱۳۹۲ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۴ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

انگیزه همان چیزی است که باعث می‌شود تا کاری را که شروع کردید تا انتها طی کنید. متاسفانه به دلایل مختلف ممکن است که در اواسط انجام یک کار مثل وبلاگ نویسی این انگیزه از بین برود و سبب می‌شود که دیگر انتشار نوشته را دنبال نکنید. این حقیقتی است که هر وبلاگ نویسی به این مرحله خواهد رسید، اگر شرایطی را که در ادامه می‌گویم را نداشته باشد. به همین دلیل لازم است تا به موارد ذکر شده توجه ویژه‌ای داشت و در نوشتن وبلاگ آنها را در نظر گرفت تا روزی نرسد که از وبلاگ‌مان خسته شویم.

از دست دادن انگیزه در وبلاگ نویسی

انگیزه در وبلاگ نویسی

ممکن است که سرتان شلوغ شود، یا کلاً وبلاگ را فراموش کنید یا حتی از این کار زده شوید! در هر صورت اگر از اول وبلاگی را ساختید، حتماً هدفی از این کار داشتید. پس باید این کار را ادامه دهید. باید برای خود انگیزه‌ای ایجاد کنید و چه انگیزه‌ای بهتر از همان هدفی که در ابتدا دنبالش بودید. خیلی از ما وقتی مدتی از شروع کارمان می‌گذرد دلسرد می‌شویم. به این دلیل که هدف خود را فراموش می‌کنیم. در این حالت اگر هدف را دوباره به خود یادآور شویم، همان انگیزه‌ی روز اول را به دست خواهیم آورد.

چه بهتر است که جایگاهی که قرار است از وبلاگ نویسی طی مدت خاصی به دست آوریم را روی کاغذ بنویسیم. یعنی برای این کار یک برنامۀ نوشته شده داشته باشیم. در این صورت است که هر روز را بهتر از دیروز به اتمام می‌رسانیم. این نکته را در انجام هر کاری در نظر داشته باشید. معجزه می‌کند!

و اما، اگر هم اکنون شما هم حس بی‌انگیزگی نسبت به نوشتن در وبلاگ دارید، چند تا توصیه خدمت شما عرض می‌کنم که بهتر است آنها را پی بگیرید.

ایراد کار را در دنیای واقعی خود پیدا کنید

امکان دارد زمان‌تان محدودتر از قبل شده که نمی‌توانید به وبلاگ خود سر بزنید و نوشته منتشر کنید. دقیقاً اوضاع دور و بر خود را رصد کنید و عامل موثره را پیدا کنید. حالا بهتر می‌توانید با آن مبارزه کنید. اگر سرتان شلوغ شده، به خودتان این اطمینان را بدهید که در روز فقط 30 دقیقه یا کمتر به وبلاگ اختصاص می‌دهید، نه بیشتر.

شاید در زندگی شما اتفاقاتی رخ داده که از علاقه‌ی شما نسبت به وبلاگ نویسی کاسته شده. در اینجا هم گاهی لازم است که هدف خود را تازه‌سازی کنید و آن را پیش روی خود بگذارید.

برای خودتان ترسیم کنید که با وبلاگ نویسی قرار است به کجا برسید

اگر بدانید که از وبلاگ و نوشتن در آن چه می‌خواهید، قطعاً دل کندن از آن سخت خواهد شد. چون شما قرار است به جایی برسید که وبلاگ نویسی شما را بدانجا خواهد رساند.

شاید خواسته باشید برای خود با این کار، کسب و کاری را راه‌اندازی کنید.
شاید خواسته باشید اسم و رسمی دست و پا کنید.
شاید خواسته باشید طرفدار برای نظریه‌ی خود جمع کنید.
شاید فقط خواسته باشید چند نفر از رفقا را دور خود جمع کنید.
شاید…

اگر فاصله‌ی شما تا هدفتان زیاد باشد و شما را ناامید کند، نگران نباشید. شما مسیر زیادی را تا به اینجا آمده‌اید که از الان تا انتها هم به راحتی قابل پیمایش است.

اهداف کوتاه مدت ترسیم کنید

خیلی از اوقات لازم است که برای یک ماه خود هدف داشته باشید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. مثلاً تعیین کنید که پس از گذشت یک ماه، قرار است چه قدر بازدیدکننده داشته باشید؟ سپس شما خود به خود برای رسیدن به این هدف تلاش خواهید کرد و طبق اصول وبلاگ نویسی مطلب منتشر می‌کنید.

اصلاً بهتر است که انتشار اولین کتاب الکترونیکی‌تان را جزء اهداف کوتاه مدت در نظر بگیرید. برای رسیدن به آن حتماً تلاش خواهید کرد که اول راجع به محتوای آن تحقیق کنید. سپس طریقه‌ی نوشتن و ساخت آن را هم یاد خواهید گرفت و همین‌طور به پیشرفت خود ادامه خواهید داد. طولی نخواهد کشید که به هدف کوتاه مدت خود خواهید رسید و با اعتماد به نفس بیشتری مسیر را طی خواهید کرد.

ترسیم برنامۀ یک ماهه

در قسمت قبلی گفتم که شما باید یک هدف کوتاه مدت برای خود ترسیم کنید. حالا وقت آن است که برای رسیدن به آن نقشه‌ای را تهیه کنید. نقشه‌ای را که تهیه می‌کنید، می‌تواند روی کاغذ، یک پرونده‌ی الکترونیکی صفحه گسترده (Excel) یا حتی درون یک برنامه‌ی رایانه‌ای باشد. هر کدام را که راحت‌تر هستید انتخاب کنید.

همچنین کارهایی را تعیین کنید که شما را یک قدم به هدف خود نزدیک‌تر می‌کنند. در این حالت اگر هدف رسیدن به درآمد است، اولین برنامه‌ی تبلیغاتی یا کتاب خود را کلید بزنید. اگر در این راه موفق شدید که هیچ، در غیر این صورت به اندوخته‌ی تجربه‌های شما اندکی اضافه خواهد شد.

فراموش نکنید که اگر وبلاگ نویسان دیگر موفق شدند، شما هم می‌توانید موفق شوید.

گفتگو با دیگر وبلاگ نویسان

ایجاد ارتباط و تبادل نظر با دیگر وبلاگ نویسان به شما امید می‌دهد و انگیزه‌ی شما را تقویت می‌کند و باعث می‌شود بیش از پیش وبلاگ بنویسید. حتی با این کار شما از اهداف دیگران هم باخبر می‌شوید و بهتر می‌توانید یک هدف خوب برای خود ترسیم کنید.

در نهایت، این شما هستید که اقدام به عمل می‌کنید. پس خود را دست کم نگیرید و با از دست دادن انگیزه در وبلاگ نویسی مبارزه کنید.

منبع: برداشتی از dailyblogtips.com