در مورد چه موضوعی وبلاگ بنویسم؟

منتشر شده در ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۱ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۳۸ دیدگاه
4.7/5 - (14 امتیاز)

بسیاری از افرادی که تازه می خواهند برای خودشان یک وبلاگ راه اندازی کنند، از خودشان این سوال را می پرسند که “در مورد چه موضوعی وبلاگ بنویسم؟” که در این نوشته به نکاتی در مورد انتخاب موضوع وبلاگ اشاره می کنم.

برای راه اندازی وبلاگ شما هیچ محدودیتی ندارید. از هر مطلبی می توانید در وبلاگ بنویسید، و از هر چه به ذهنتان رسید می توانید نوشته ارسال کنید. ولی حتماً به ارزش وبلاگ هایی که زمینه کاری خود را محدود به یک موضوع کرده اند پی برده اید. خواننده به این گونه وبلاگ ها اعتماد بیشتری می کند، چون این ذهنیت در او پدیدار می شود که آن وبلاگ به اندازه کافی در آن زمینه حرفه ای است که تمام مطالب وبلاگ خود را به همان موضوع اختصاص داده است. به وبلاگ هایی که در یک موضوع خاص فعالیت می کنند، وبلاگ های اختصاصی می گویند.

تصمیم برای موضوع وبلاگ

در مورد چه موضوعی وبلاگ بنویسیم

وبلاگ های اختصاصی برای موتور های جست و جو هم دارای اعتبار بیشتری هستند، و معمولاً در رتبه بندی ها در رابطه با موضوع مرتبط در رتبه بالاتری از صفحات جست و جو قرار می گیرند. برای بهینه سازی سایت این مبحث بسیار مد نظر است، به طوری که شما بسیاری از پایگاه های اینترنتی را می بیند که فقط در یک زمینه فعالیت می کنند، که یکی از دلایل آن همین جذاب بودن برای موتور جستوجو است.

پس تا اینجا شما به این موضوع پی بردید، که در مورد هر چه که می خواهید بنویسید، فقط سعی کنید اختصاصی عمل کنید. یعنی اگر نوشته های یک وبلاگ همگی در یک موضوع جمع آوری شده باشد، کار شما برای رسیدن به هدفتان راحت تر است.

انتخاب موضوع یک وبلاگ مانند تعیین سرنوشت آن است، پس برای انتخاب آن زمان کافی را بگذارید. علاوه بر آن به مهارت خودتان هم دقت کنید. اگر شما در یک کار مثلاً آشپزی خبره هستید، اگر موضوعی در همین زمینه پیدا کنید عالی است، چون هم یک پایگاه اختصاصی، و هم اطلاعات کافی برای نوشن مطالب آن را دارید.

حال که به تمام نکات بالا دقت کردید، وقت آن است که ببینید برای کاربران اینترنتی چه مطالبی جذاب تر است، و آن را هم در انتخاب یک موضوع خوب برای وبلاگ دخیل دهید. برای این منظور ببینید چه وبلاگهایی موفق تر از بقیه عمل کرده اند و جستو جو گر ها در موتور های جست و جو به دنبال چه موضوعاتی می گردند. بدین منظور می توان از پیشنهاد هایی که خود موتور جست و جو هنگام وارد کردن یک کلمه کلیدی نشان می دهد هم استفاده کرد.

هدف شما با انجام تمام این کارها، داشتن یک وبلاگ پربازدید است. ولی فراموش نکنید که اگر موضوع شما عالی باشد ولی مطالبی که می نویسید دارای کیفیت مناسبی نباشد، به این هدف نائل نخواهید شد. و در عوض، چه بسیار وبلاگ هایی که در موضوعات کم مخاطب مطالب خوبی نوشته اند و به بازدید خوبی رسیده اند، زیرا در آن زمینه به عنوان یک مرجع شناخته شده اند.