تعریفی برای وبلاگ و وبلاگ نویسی

منتشر شده در ۲۶ بهمن, ۱۳۹۰ در دستۀ اصول وبلاگ نویسی ۶ دیدگاه
4/5 - (2 امتیاز)

از گذشته‌های دور انسان سعی در برقراری ارتباط با هم‌نوعان خود داشته است. این ارتباط می‌تواند منجر به تبادل افکار، عقاید، نظرات و … به یک فرد دیگر شود. بدین ترتیب انسان در یک محیط اجتماعی همواره سعی در رساندن پیام به مخاطبان خود را دارد.

با پیشرفت فناوری‌ها نوع برقراری ارتباط‌ها هم متفاوت شد، طوری که امروزه دیگر سهولت برقراری ارتباط بسیار نمود دارد. از این رو هر کسی نیاز دارد تا خبرگزاری خود را داشته و اقدام به انتشار محتوای خود کند. در این نوشته تعریفی از وبلاگ نویسی را به شما ارائه می‌دهیم.

یکی از محیط‌هایی که امروزه رشد زیادی برای برقراری ارتباط بین انسان‌ها و جوامع انسانی دارد، شبکۀ جهانی اینترنت است. اینترنت متشکل از میلیون‌ها و شاید تعداد بیشتری رایانه است که به صورت یک شبکۀ منسجم در آمده است. امروزه ارتباطات از طریق این شبکه دیگر امری ضروری و واجب است.

سایت‌های اجتماعی، پست‌های الکترونیک، خبرگزاری‌ها و … جزئی از این شبکه غول‌پیکر هستند که وبلاگ‌ها هم جزئی نه چندان کوچک از این شبکه‌اند. افراد به وبلاگ به عنوان یک محیط شخصی در این شبکه نگاه می‌کنند، طوری که ضرورت داشتن یک وبلاگ یا فراتر از آن غیر قابل انکار است. وبلاگ‌ها دیگر محدود به محیط مجازی نیستند و در راه رسیدن به اهدافی والاتر از این هستند.

پس اگر بخواهیم تا اینجای مبحث یک تعریف جامع و ساده‌ای از وبلاگ داشته باشیم می‌توان گفت که: “وبلاگ یک محیط مجازی بر روی شبکه اینترنت است که فرد یا افرادی مبادرت به انتشار محتوای خود در جهت برقراری ارتباط با مخاطب خود می‌کنند.” این محتوا می‌تواند شامل متن، پرونده، عکس، صوت، فیلم و .. باشد که فرد دارندۀ وبلاگ می‌خواهد آنها را با بازدیدکنندگان خود به اشتراک بگذارد و در خیلی از مواقع نظر آنها را هم بداند. پس وبلاگ یک محیط فعل و انفعالی است که از حالت خشک و ساکن به دور است.

آموزش وبلاگ نویسی

وبلاگ و وبلاگ نویسی

شاید سایت‌های معروفی را دیده‌اید که یک بخش با عنوان وبلاگ (Blog) دارند. با مقایسۀ این بخش با قسمت‌های دیگر این گونه سایت‌ها متوجه اختلاف وبلاگ می‌شوید. وبلاگ‌ها محیط‌های پویایی هستند. این پویایی را مثلاً با مشاهدۀ ارسال محتوای جدید به صورت روزانه، می‌توان درک کرد. پس همین جا یکی از ویژگی‌های اساسی وبلاگ یعنی پویایی آن را دریافتید. در نتیجه وبلاگ فقط نمی‌تواند یک صفحه یا صفحات شخصی یک فرد باشد و امروزه وبلاگ‌ها پا را فراتر از این هم گذاشته‌اند.

حال در این بین افراد زیادی هستند که اقدام به انتشار محتوا بر روی فضای خود یا وبلاگ می‌کنند که به آنها وبلاگ نویس می‌گویند و کار آنها وبلاگ نویسی است. امروزه در اینترنت این نوع فعالیت رواج بسیار گسترده‌ای دارد. طوری که شاید این موضوع را با به وجود آمدن سیستم های وبلاگ دهی گوناگون بتوان درک کرد.

یک فرد وبلاگ نویس معمولاً یک موضوع خاصی برای نوشتن وبلاگ انتخاب می‌کند که این موضوع هر چه محدودتر باشد بهتر است. مثلاً اگر وبلاگ نویسی در مورد تجربیات خود در زمینۀ خانه‌داری شروع به انتشار مطلب کند و حیطۀ کاری خود را در همین حوزه حفظ کند، مطمئناً خوانندگان بیشتری را صرف اعتماد به تجربۀ او به دست می‌آورد، تا اینکه یک وبلاگ نویس شروع به نوشتن هر نوع مطلب از هر موضوع کند.

شاید شما با خواندن این مطلب به اهمیت داشتن یک وبلاگ پی برده باشید، که با پیگیری مطالب این سایت می‌توانید به طور کامل از دانسته‌هایی که برای یک وبلاگ نویسی شاد و کارا نیاز است بهره ببرید.