6 نکته برای بالا بردن امنیت وبلاگ

منتشر شده در ۱۹ تیر, ۱۳۹۲ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۱۰ دیدگاه
3.5/5 - (2 امتیاز)

هر چیزی برای خود حریمی دارد که محافظت از آن حریم، باعث ارتقاء امنیت آن می‌شود. در وبلاگ نویسی هم برای ارتقاء امنیت باید این حریم را حفظ کرد که به برخی مسائل فنی و هوشیاری وبلاگ‌نویس مربوط می‌گردد. در این باره شاید لازم به ذکر اهمیت حفظ این امنیت نیست. چرا که همگان ضرورت آن را درک می‌کنند. فقط کافی است که فکر آن را بکنید که یک شبه تمام محتوای شما در وبلاگ از بین برود و یا شخص ناشناسی به بخش مدیریت آن دسترسی پیدا کند. در ادامه به نکاتی برای بالا بردن امنیت وبلاگ اشاره خواهیم کرد.

جهت امنیت وبلاگ، شما کار زیادی را نباید انجام دهید. فقط کافی است که هوشیار باشید؛ یعنی این مهمترین قسمت حفظ امنیت وبلاگ شماست. برای هوشیاری هم نیاز به یک سری اطلاعات است که با خواندن این مقاله و مقالات دیگر بدست خواهید آورد.

6 نکته برای بالا بردن امنیت وبلاگ

همانطور که برای حفظ امنیت منزل و یا خودرو، نکات امنیتی را باید در نظر داشت، وبلاگ هم به منزله‌ی یک حریم مانند منزل است. ما در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد، که اگر از آنها پیروی کنید، مطمئن باشید که دیگر خطری وبلاگ شما را تهدید نخواهد کرد.

1- کلمه عبور ساده انتخاب نکنید: اشتباه بسیاری از افراد تازه کار این است که از یک کلمه عبور ساده و قابل حدث استفاده می‌کنند. حتی برخی افراد کلمه عبور را معادل نام کاربری یا نشانی وبلاگ‌شان قرار می‌دهند. ذکر این نکته حیاتی است که نرم افزارهای وجود دارند که به کمک آنها به راحتی می‌توان بدین صورت چندین هزار رمز عبور ساده را برای ورود به بخش مدیریت امتحان کرد. بهتر است که کلمه عبور ترکیبی از اعداد، حروف و حتی نمادهایی مانند &%#$& باشد. بهترین گزینه این است که از نرم‌افزاری مثل KeePass استفاده کنید که توضیح و نحوه‌ی استفاده از آن را در مقالات گذشته ذکر کردم.

برای حفظ موارد امنیتی رمز عبور هم باید هر از چند گاهی رمز را عوض کرده و آن را در اختیار هیچ کسی قرار ندهید.

2- مراقب پیام‌ها و ایمیل‌های جعلی باشید: برخی ممکن است که برای شما یک نامه یا نظر را ارسال کنند که در آن درخواست رمز عبور و یا دیگر اطلاعات محرمانه‌ی شما را کنند. به این نکته دقت کنید که اگر شما رمز عبور وبلاگ و یا پست الکترونیک خود را به کسی بدهید، معادل هک شدن وبلاگ شماست، و در این صورت دیگر کاری نمی‌توانید انجام دهید. این را بدانید که مدیر سرویس وبلاگ‌دهی شما به اطلاعات شما نیازی ندارد.

3- فقط از صفحه‌ی اصلی اقدام به ورود به وبلاگ کنید: دقت کنید که برای ورود به بخش مدیریت وبلاگ به هیچ عنوان به غیر از صفحه‌ی اصلی این کار، که نشانی آن مربوط به سرویس وبلاگ‌دهی است، از جای دیگر اقدام نکنید. ممکن است در نامه‌ای یا صفحه‌ای از وب از شما بخواهند که در صفحه‌ای خاص اطلاعات خود را برای ورود به بخش مدیریت وارد کنید. ولی در اصل آن صفحه جعلی بوده و محض جمع‌آوری اطلاعات ورودی کاربران وبلاگ ساخته شده است. پس از آن شما وبلاگ‌تان را از دست خواهید داد.

4-  مراقب ایمیل خود باشید: در زمانی که شما در یک سرویس ثبت نام می‌کنید، از شما نشانی ایمیلی را می‌گیرد که در صورت گم کردن رمز عبور وبلاگ، در دفعات بعدی آن رمز را به آن نشانی رایانامه ارسال می‌کند. حال اگر ایمیل شما هم هک شود وبلاگ و دیگر سایت‌هایی که در آنها با آن نشانی رایانامه ثبت نام کرده‌اید هم هک شده و از دست خواهند رفت.

برای این منظور باید موارد امنیتی مربوط به ایمیل خود را رعایت کنید. مثلاً در چت کردن با دیگران با استفاده از پیام‌رسان یاهو ممکن است که حساب ایمیل شما هک شود که در صورت نداشتن اطلاعات امنیتی، به شما پیشنهاد می‌شود به هیچ عنوان از Yahoo Messenger یا نرم افزارهای مشابه استفاده نکنید.

در ضمن به هیچ وجه برای ثبت وبلاگ از ایمیل‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنید. این نوع ایمیل‌ها برای این کار ساخته نشده و برای ورود به آنها نیازی به رمز عبور ندارند. پس نامه‌های شما حریم خصوصی ندارند. تعدادی از عزیزان با این مشکل مواجه شده بودند.

5- حفظ موارد امنیتی رایانه: در هنگام استفاده از رایانه، شما باید به نکات امنیتی دقت کنید. مخصوصاً اگر به شبکه‌ای مثل اینترنت متصل شده باشید؛ در این حالت خطرات دو چندان می‌شود. برخی موارد به هوشیاری کاربران مربوط می‌شود که شما باید اطلاعات‌تان را در این زمینه بالا ببرید. مثلاً باید بدانید که معمولاً داخل چه نوع فایل‌هایی ویروس می‌تواند وجود داشته باشد.

اما قسمت اعظم حفظ امنیت رایانه، به نصب یک نوع نرم افزار امنیتی بر می‌گردد که یا می‌تواند ضد ویروس باشد و یا دیوار آتش، که بهتر است هر دو نوع را هنگام استفاده از اینترنت نصب و استفاده کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از اطلاعات سایت امنیتی آموزش آنتی ویروس بهره ببرید.

امروزه برنامه‌های جاسوسی بسیاری وجود دارند که به صورت مخفیانه نصب شده و به جمع آوری اطلاعات محرمانه‌ی شما به صورت خودکار می‌پردازند. برخی از آنتی‌ویروس‌ها می‌توانند آنها را بشناسند.

در هر صورت برای بررسی کردن وضعیت وبلاگ و همچین دیگر حساب‌های حساس بهتر است از رایانه‌ی شخصی خود استفاده کنید که از وضعیت امنیتی آن آگاهید. ولی اگر از رایانه‌های مراکز عمومی، مثل کافی‌نت یا دانشگاه استفاده می‌کنید، باید حواستان بیشتر جمع باشد که هم رایانه آلوده به بدافزار نباشد و هم اینکه هنگام اختتام کارتان، حتماً از حساب‌تان خارج شوید.

6- تهیه نسخه‌ی پشتیبان: بی‌شک از مهمترین کارهایی که برای بالا بردن امنیت کارها باید انجام داد، تهیه نسخه‌ی پشتیبان است. اگر هم تحت هر شرایطی وبلاگ شما هک شد، شما نسخه‌ی پشتیان را دارید که بتوانید از آن دوباره استفاده کنید. در نوشته‌های قبلی در مورد گرفتن نسخه‌ی پشتیبان وبلاگ و پشتیبان قالب صحبت شد.

این 6 موردی که برای بالا بردن امنیت وبلاگ گفته شد، جزء مهمترین عوامل امنیتی هستند که نباید یک وبلاگ نویس آنها را دست کم بگیرد. برخی از آنها احتیاج به کار زیاد، مثل مطالعه بیشتر دارند. اما برخی دیگر چندان زمان‌بر نیستند. پس سعی کنید همیشه امنیت را جزء اولویت اول بگذارید.