مشکل سنگین شدن صفحات وبلاگ

منتشر شده در ۲۰ اسفند, ۱۳۹۲ در دستۀ مبانی وبلاگ نویسی ۴ دیدگاه
5/5 - (1 امتیاز)

زمانی که کاربران اینترنت شروع به وبگردی می‌کنند، در اصل درحال دریافت و ارسال اطلاعات هستند که عمدتاً هم دریافت اطلاعات دارند. یعنی زمانی که شما کاربر اینترنت یک نرم‌افزار را از اینترنت دریافت می‌کنید، در حال گرفتن اطلاعات هستید. از دیگر حالات دریافت اطلاعات از اینترنت، بارگذاری صفحات مختلف سایت‌ها و وبلاگ‌ها است. این صفحات دارای حجم هستند که هر چه قدر اجزاء داخل آن بیشتر باشد، حجم آن هم بیشتر می‌شود. حجم صفحات اینترنتی معمولاً با واحد کیلوبایت سنجیده می‌شود و اگر صفحه‌ای حجم مگابایتی داشته باشد، آن صفحه بسیار سنگین است.

مشکل سنگین شدن صفحات وبلاگ

مشکل سنگین شدن صفحات وبلاگ

معنی سنگین بودن یک صفحه این است که کاربر را تحمیل به بارگیری مقدار زیادی اطلاعات می‌کند. خیلی از این اطلاعات حتی ناخواسته هستند. مثل تبلیغاتی که در صفحات سایت‌های مختلف وجود دارند و حجم بسیاری هم در بر می‌گیرند.

اما شما به عنوان یک وبلاگ‌نویس باید به این موضوع، یعنی حجم صفحات وبلاگ، توجه ویژه‌ای داشته باشید که حجم آن به اندازه‌ای نشوند که بازدیدکننده ناراضی گردد. برای رسیدن به این هدف هم کافی است که میزان محتویات داخل آن را به اندازه کنید. مثلاً متن زیاد طولانی علاوه بر اینکه از صبر و حوصلۀ خواننده خارج است، با سنگین شدن صفحه مدت زمان بارگذاری آن برای مخاطبین زیاد شده و این در حالی است که با سرعت پایین اینترنت کاربران ایرانی مشکل دو چندان می‌شود.

عکس‌ها نقش بسیار زیادی در بالا رفتن حجم صفحات دارند. به نظر می‌رسد که وجود عکس در نوشته بسیار موثر و کارا است. اما اگر تعداد آنها بیش از حد شود، مشکل سنگین شدن صفحات وبلاگ گریبان بازدیدکننده‌ها را خواهد گرفت. اگر فکر می‌کنید که باید عکس‌های زیادی را در یک صفحه از وبلاگ بگنجانید، بهتر است که آنها را درون چند نوشته منتشر کنید و به نوشته‌های قبلی و بعدی پیوند دهید. با این کار حتی کاربران وبلاگ شما تصمیم می‌گیرند که کدام صفحه را ببینند و کدام را نه.

یک بلای خوب که می‌توانید سر عکس‌ها در آورید، این است که حجم آنها را کم کنید. این کار در نهایت روی صفحات وبلاگ شما بسیار تاثیر خوبی خواهد گذاشت و کاربران وبلاگ شما تجربۀ خوبی از وبلاگ‌تان خواهند داشت. برای این منظور هم نرم افزارهای خاص این کار وجود دارد که با یک جستجو ساده می‌توانید آنها را پیدا کنید و روی رایانه نصب کنید و استفاده کنید. هم برنامه‌ای مثل فتوشاپ به شما امکان کاهش حجم تصویر، علاوه بر ثابت ماندن کیفیت آن را می‌دهد. دستوری در فهرست File به نام Save for web… در فتوشاپ وجود دارد که کار کاهش حجم تصاویر را به راحتی برای شما انجام می‌دهد. در مقالات دیگر راجع به این کار مفصل توضیح خواهم داد.

قالب وبلاگ شما، به عنوان کدهایی که همراه با هر صفحه برای بازدیدکنندگان بارگذاری می‌شود، عامل دیگری در سنگین شدن صفحات وبلاگ است. به نظر می‌رسد قالب‌های سنگین علاوه بر مشکل مذکور، برای موتورهای جستجو هم چندان خوش‌آیند نیستند و رتبۀ کمی به وبلاگ شما می‌دهند. البته خود حجم کدهای قالب به تنهایی اهمیت ندارد. بلکه عکس‌هایی که قالب با هر بار بارگذاری بالا می‌آورد هم مهم است. حتی قالب‌های دارای کدهای جاوا اسکریپ حجم به مراتب بالاتری نسبت به دیگر قالب‌ها دارند.

در نهایت، شما به عنوان یک میزبان حق ندارید بار زیادی را به مخاطبین خود تحمیل کنید و آنها را وادار به دریافت حجم عظیمی از اطلاعات در یک لحظه کنید. این را به یاد داشته باشید که هم اینترنت در ایران ما گران است، و هم اینکه بسیاری از کسانی که به وبلاگ شما سر می‌زنند، فاقد اینترنت پرسرعت هستند. پس هوای آنها را داشته باشید.