مقدمه‌ای درباره Nic.ir

منتشر شده در ۱۰ مهر, ۱۳۹۲ در دستۀ وبلاگ نویسی حرفه ای بدون دیدگاه
Rate this post

یکی از بحث‌های مهم اینترنت، این شبکه‌ی جهانی پر رونق، بحث دامنه‌های آن یا نشانی‌هایی است که به صورت به یاد ماندنی‌تر و همچنین جالب‌توجه‌تر است. منظور این است که نشانی‌های اصلی دستگاه‌های مختلف متصل به اینترنت به صورت عددی همراه با چندین حرف لاتین است که به IP معروف است. ولی می‌بینیم که ما برای اینکه به یک سایت وارد شویم، یک نشانی ساده‌تر مانند Bloging.ir را در نوار نشانی مرورگر وارد می‌کنیم. برای کارکرد این ساختار به صورت بی‌نقص سرورهای مختلفی در حال کار کردن هستند که انواع و اقسام دامنه‌ها کار خود را انجام دهند. یک دسته از این دامنه‌ها، دامنه‌های سطح بالای کشوری است که هر کشور دارای یک دامنه‌ی خاصی است و سازمانی هم در آن زمینه کار می‌کند. برای ایران این دامنه .ir است که در قسمت‌های قبلی در مورد اتصال این نوع دامنه به وبلاگ صحبت شد.

مقدمه ای درباره nic.ir

اما باید اشاره کرد که مجری اصلی این دامنه سایت nic.ir است که برای این که شما بتوانید برخی تنظیمات آن را انجام داده و کنترل کاملی روی دامنه‌ی خریداری شده‌ی خود داشته باشید، باید یک حساب کاربری در آن باز کرده باشید. البته ثبت نام در nic.ir به مانند دیگر سایت‌های اینترنتی ساده است. اما برخی مراحل امنیتی دارد که باید آنها را طی کنید.

پس ساخت یک حساب برای مدیریت دامنه‌ها امری لازم و ضروری است. شما باید با اطلاعات حقیقی یا حقوقی کامل حسابتان را باز کنید و در پُر کردن مشخصات خود دقت کنید. چرا که شاید دیگر نتوانید آنها را تغییر دهید.

برای ثبت دامنه‌ی ir معمولاً به دو شیوه‌ی عمومی می‌توان اقدام نمود. اول اینکه به حساب خود در سامانه‌ی نیک وارد شده و سپس از آنجا اقدام به رزو و سپس خرید دامنه‌ی مورد نظر خود کنید. این شیوه کمی گرانقیمت‌تر از شیوه‌ی دوم است. به همین دلیل تقریباً تمامی وبمسترهای ایرانی از روش دوم برای ثبت دامنه استفاده می‌کنند. بدین صورت که از یک واسطه‌ی معتبر تقاضای ثبت دامنه را می‌کنند. سپس آنها به عنوان یک رابط قراردادی با سایت نیک دامنه را با نام شما ثبت می‌کنند و سپس شما آن دامنه را می‌توانید از طریق پنل خود در سایت nic.ir مدیریت کنید و تنظیمات عمومی آن، از قبیل تنظیمات DNS را انجام دهید.

معمولاً کاری که شما برای ثبت دامنه باید انجام دهید این است که به دنبال ثبت کننده‌ی قابل اعتماد و ارزان قیمت بگردید و درخواست خود را جهت ثبت دامنه به وی بدهید. سپس در سایت nic.ir یک حساب کاربری ساخته و دسترسی‌های مجاز را به نمایندگان ثبت دامنه‌ی ir که یکی از آنها شرکتی است که قرار است دامنه را برای شما به عنوان واسطه ثبت نماید، بدهید. با این کار شرکت واسطه می‌تواند صاحب امتیاز دامنه را شخص شما تعیین نماید. بدین صورت شما مبلغ بسیار کمتری را برای خرید یک دامنه پرداخت می‌کنید.

فراموش نکنید که این روال برای ثبت یک دامنه به نام خودتان جهت اجازه دامنه برای مدت زمان محدودی است و شما ملزم هستید که در زمان سررسیدِ انقضاء آن را تمدید کنید. در غیر این صورت دامنه‌ی مورد نظر آزاد شده و شخص دیگری می‌تواند آن را برای خود ثبت نماید.

نکته: برخی از دوستان سایت iranic.ir را با سایت nic.ir اشتباه گرفته‌اند. دقت کنید که سایت اولی یک واسطه یا نماینده است. این دو سایت را با هم اشتباه نگیرید. شما در اصل باید هم درون سایت واسطه و هم در سایت nic.ir حساب کاربری داشته باشید. هر دو تا را می‌توانید به رایگان ایجاد کنید.