آموزش تنظیم DNS دامنه ir

منتشر شده در ۲۳ مهر, ۱۳۹۲ در دستۀ وبلاگ نویسی حرفه ای ۱۰ دیدگاه
Rate this post

در قسمت‌های قبلی راجع به سایت nic.ir صحبت کردیم که بالاخره به اینجا برسیم که چطور باید DNS یک دامنه‌ی ir را تنظیم کرد؟ اگر شما دامنه‌ای را خریداری کنید و دی ان اس‌های آن را روی میزبان خود تنظیم نکنید، سایت برای بازدیدکننده‌ها قابل دسترس نخواهد بود. پس یکی از مقدماتی‌ترین کارها برای راه‌اندازی سایت تنظیم DNS است. اما برای انجام این کار روی دامنه‌های ir باید وارد حساب خود در سامانه‌ی nic.ir شوید و تنظیمات را از آنجا پی بگیرید.

برای وارد شدن به حساب ایرنیک باید در صفحه‌ی اصلی سایت روی دکمه ورود کلیک کرده و در صفحه‌ی جدید شناسه و رمز عبور حساب خود را وارد کنید. شناسه را خود سیستم هنگام ثبت نام به رایانامه‌ی شما ارسال می‌کند که یک عبارت منحصر به فرد مخصوص شماست.

دامنه های شما در nic.ir

زمانی که به حساب خود وارد می‌شوید اگر از قبل هیچ دامنه‌ای را خریداری نکرده باشید، در قسمت دامنه‌های من هیچ موردی را مشاهده نمی‌کنید. ولی اگر بواسطه نماینده‌ای یک دامنه ir ثبت کرده باشید، در همان پایین صفحه‌ی اول آنها را مشاهده می‌کنید. برای رفتن به بخش تنظیمات DNS باید از ستون دی‌ان‌اس (DNS) روی پیوند NS مرتبط با همان دامنه‌ای که می‌خواهید دی‌ان‌اس آن را تنظیم نمایید کلیک کنید (در تصویر بالا با یک دایره‌ی قرمز مشخص شده).

تنظیم کردن دی ان اس در nic.ir

در صفحه‌ی جدیدی که برایتان باز می‌شود باید در ستون “نام کارگذار” DNS شرکت میزبانی یا سرویس وبلاگ‌دهی را وارد نمایید. در صورت لزوم در ستون آی‌پی می‌توانید IP را هم وارد کنید. ولی معمولاً ضرورتی برای انجام این کار نیست. با یک DNS هم کار شما راه می‌افتد. ولی بهتر است که دو تا را پر کنید (متناسب با دی‌ان‌اس‌هایی که به شما داده شده است تا برای این دامنه تنظیم کنید). در آخر باید روی دکمه “اعمال” کلیک کنید.

پس از طی این مراحل از چند ساعت تا 48 ساعت طول می‌کشد تا علمیات تنظیم DNS دامنه ir به طور کامل انجام شود و دی‌ان‌اس‌ها در سرتاسر جهان منتشر شود. پس اگر این کارها را انجام دادید، باید مدتی هم صبر کنید. اگر باز هم سایت شما با دامنه مورد نظر قابل دسترس نبود، اینجا در کار شما اشکالی وجود دارد. بهتر است که مراحل را بازبینی نمایید.

نکته 1: اگر دامنه‌ای را خریداری کردید، ولی در nic.ir حسابی ندارید، شما صاحب آن دامنه نیستید. اگر هم در حساب خود دامنه را با مشخصه‌ی صاحب امتیاز ندارید باز هم دامنه به اسم شما نیست. پس در هنگام ثبت دامنه دقت کنید.

نکته 2: معمولاً شرکت‌های میزبانی وب یا ثبت کننده‌ی دامنه، در پنل کاربری‌شان هم امکان تغییر DNS دامنه را به شما می‌دهند. پس به طور کلی شما به دو روش می‌توانید تنظیم DNS برای دامنه را انجام دهید.

نکته 3: انجام تمامی این کارها پس از درخواست برای ثبت دامنه و موافقت از طرف ایرنیک و پرداخت مبلغ است.