آموزش اتصال زیر دامنه به وبلاگ

منتشر شده در ۲۴ شهریور, ۱۳۹۲ در دستۀ وبلاگ نویسی حرفه ای بدون دیدگاه
Rate this post

زیر دامنه به نشانی‌های اینترنتی گفته می‌شوند که زیر بخشی از یک دامنه‌ی کامل هستند. مثلاً نشانی blog.yourdomain.com یک زیر دامنه از دامنه‌ی yourdomain.com است. طبق این تعریف، برخی مواقع شاید خواسته باشید که یک زیر دامنه را عوض یک دامنه‌ی کامل به وبلاگ خود متصل کنید که در اینجا ما انجام این کار را به صورت تصویری آموزش می‌دهیم. البته ذکر این نکته هم ضروری است که ممکن است در سرویسی این نوع اتصال زیر دامنه کار نکند، یا نیاز به تمام با بخش پشتیبانی داشته باشد.

زیر دامنه (SubDomain) مربوط به یک دامنه‌ای می‌شود که قبلاً توسط شما به ثبت رسیده و حال شما به تنظیمات آن دسترسی دارید (معمولاً از طریق پنل هاست مثل Cpanel یا DirectAdmin). از نظر عملی، ممکن است که شما یک بلاگ یا سایت بروی فضای میزبانی شخصی داشته باشید که تمامی تنظیمات آن به دست خودتان است. حال می‌خواهید بر روی یک زیر دامنه از سایت خود، یک وبلاگ دیگر راه اندازی کنید و آن را به یک سرویس وبلاگ دهی خارجی متصل کنید. منظور از سرویس وبلاگ دهی خارجی، سرویسی است که خارج از فضای میزبانی (هاست) شما است؛ مثل بلاگفا یا پرشین بلاگ. برای این کار بایستی عمل اتصال زیر دامنه به وبلاگ را انجام دهید.

برای این کار به طور کلی شما باید یک رکورد A را روی دامنه‌ی خود تنظیم کنید و سپس زیر دامنه را به وبلاگ خود متصل نمایید. نام یا Name رکورد را دقیقاً نام زیر دامنه تعیین کنید، و در قسمت IP مربوطه، آی پی مربوط به سرویس وبلاگ‌دهی (مثل بلاگفا) را بنویسید. در تصویر زیر، انجام این کار از بخش Simple DNS Zone Editor پنل Cpanel مشاهده می‌کنید. ممکن است که کنترل پنل شما چیز دیگری باشد که باید معادل آن را بیابید.

اتصال زیر دامنه در Cpanel برای وبلاگ

اتصال زیر دامنه در Cpanel برای وبلاگ

زمانی که به این بخش در Cpanel وارد می‌شوید، اول باید نام دامنه‌ای که قرار است زیردامنه‌ی آن را انتخاب کنید را از قسمت Select a Domain برگزینید.

پس از آن، از بخش Add A Record در جعبه Name فقط کافی است که نام زیر دامنه را وارد نمایید. بقیه‌ی آدرس را خود Cpanel برای شما کامل می‌کند. سپس در جعبه‌ی Address هم IP سرویس‌دهنده‌ی وبلاگ را وارد نماید. مثلاً IP بلاگفا 38.113.162.92 است و برای دیگر سرویس‌های وبلاگ‌دهی باید به بخش پشتیبانی یا راهنمای آن مراجعه کنید. برای دریافت آی پی از سرویس‌های تحت وب هم می‌توانید استفاده نمایید. یک جستجو در گوگل کار شما را راه می‌اندازد.

پس آموزش بالا به طور نوعی در Cpanel بود. ولی در هر پنل دیگری این امکان که یک رکورد A برای دامنه‌ای تعریف کنید، وجود دارد. بار دیگر هم می‌گویم که این آموزش کمی احتیاج به اطلاعات فنی در سطح متوسط دارد. پس اگر از انجام دادن آن ناتوان بودید، می‌توانید اطلاعات خود را با مطالعه افزایش دهید.

حال به بخش تنظیم یک دامنه‌ی مجزا برای وبلاگ خود (از بخش مدیریت وبلاگ) رفته و زیر دامنه‌ی ساخته شده را وارد جعبه مورد نظر کنید. که آموزش آن در مقالات گذشته به صورت کامل داده شده است.

پس از انجام تمامی مراحل بالا، باید کمی در حدود یک روز صبر کنید، اگر وبلاگ شما با زیر دامنه‌ی انتخابی بالا آمد، همه چیز به نحو احسن انجام شده است. ولی اگر با مشکلی روبرو شدید، ممکن است که از جانب شما یا از جانب سرویس وبلاگدهی باشد. کارهایی که خودتان انجام داده‌اید را یک بار دیگر بررسی کنید. اگر ایرادی وجود نداشت، می‌توانید از قسمت پشتیبانی وبلاگ خود درخواست‌تان را مطرح نمایید. البته همه‌ی سرویس‌های وبلاگ‌دهی از این قابلیتی که در این مقاله آموزش دادم پشتیبانی نمی‌کنند، مخصوصاً سایت‌های ایرانی.